onsdag 26 november 2008

Här kommer ett till...

...ja, ett kort till alltså. Jag har gjort ett grattiskort i ett annat format än jag brukar. Det var så roligt igår så jag var tvungen att fortsätta. Dagens kort har formatet 11 x 18 cm.
Det tog mig evigheter att välja papper idag, jag vet inte hur många olika papper och kombinationer jag provade innan jag lyckades bestämma mig. Det kan vara ganska frustrerande när det blir så, jag vill ju hitta rätt med en gång så jag kan börja själva skapandet.



Jag bestämde mig för att använda en stämpel från magnolias jul/vinterkollektion och den har jag målat med distresser. Blommorna har jag stansat ut med retropunchen och bakom den stora blomman har jag satt ganska mycket floss och band i olika färger, jag diggar resultatet. Det blir lite mer "liv" i kortet. Jag hade tänkt ha en grattis-text nånstans också men jag har inte kommit på hur jag vill ha det, måste tänka ut nåt...

Baksidan på detta kort har jag gjort ganska enkel, bara chalkat precis som framsidan och sedan satt på 2 remsor i av olika papper.

Jag har länge velat testa att färglägga med akvarellpennor men det har inte blivit av än. Resultatet blir så fint men jag undrar om det är svårt, är det nån som vet?

Jag vet att pennorna är ganska dyra om man vill ha bra kvalite och ju fler färger desto dyrare. Ett tag ville jag testa att måla med akvareller så jag köpte ett gäng med pyttesmå kuber med akvarellfärger och sen visade det sig att det inte var nåt för mig. Jag tyckte det var svårt så jag la ner det på en gång. Jag vet, "träning ger färdighet" men nä, jag bestämde mig för att hålla mig till distresserna.

Om det finns nån där ute som målar med akvarellpennor så vore jag tacksam för tips och råd när det gäller detta, t.ex vart man köper pennor av bra kvalite billigast och vilka märken som är bäst och även tips om HUR man gör.

Så var det dags att ge sig av till affären igen då och nä, jag vet inte riktigt vad jag ska ha idag heller.

Trevlig eftermiddag på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du färglägger ju så vackert med distresser!!! Men om du är sugen på akvarell så är akvarell på tub lättast att arbeta med (tycker iaf jag). Pennorna är svårare att få bort "linjerna med", men klart att det är en smaksak. Tror dock att om du använder distresser i vanliga fall så blir akvarell på tub kul att testa..samma teknik nästan! =) Sedan lite vatten på penseln, endast mycket om en grund ska läggas eller för att späda ut skuggor. Om du vill testa pennor + vatten rekommenderar jag Tombows...finns på motviet.com.

Jag är inte så duktig på akvarell, men jag håller med dig om att det är blir otroligt vackert om man kan hantera det =)

Må väl // sara

Lim sa...

Beautiful card Johanna. Stunning coloring and beautiful details.

Hugs,
LIM